Είναι αυτές οι μέρες που όσο και αν το αποφεύγεις, ο τοξικός λόγος θα σε βρει. Η υπόθεση του Απόστολου Λύτρα, όπως και άλλες υποθέσεις σαν αυτή, πριν από λίγα χρόνια δεν θα είχε θέση στη σκαλέτα μιας πρωινής ψυχαγωγικής εκπομπής. Εξάλλου μέχρι την εποχή του κορονοϊού και του MeToo οι δικηγόροι δεν ήταν celebrities, εκτός από εκείνους που απασχολούσαν κατά καιρούς με την προσωπική τους ζωή, όπως o Αλέξης Κούγιας, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος ή ο Γιάννης Μαρακάκης που ήταν πάντα περιζήτητοι τηλεοπτικά. Υπήρχαν και πιο διακριτικές περιπτώσεις όπως αυτή του Θέμη Σοφού, ο οποίος αν και ήταν παντρεμένος με τη Σταματίνα Τσιμτσιλή, απέφευγε πάντα τις τηλεοπτικές εμφανίσεις.

Με το lockdown και την παύση κάθε καλλιτεχνικής δραστηριότητας, τα δεδομένα άλλαξαν. Οι ψυχαγωγικές εκπομπές δεν είχαν θέματα να γεμίσουν τη σκαλέτα τους. Υποθέσεις σοκαριστικές όπως αυτή της Ιωάννας Παλιοσπύρου ή της Ρούλας Πισπιρίγκου, έκαναν πολύ υψηλά νούμερα, το κοινό ήθελε να γνωρίζει ακόμα και την παραμικρή λεπτομέρεια. Υποθέσεις, σαν ταινίες θρίλερ. Γυναίκες της διπλανής πόρτας, τυφλωμένες από το ερωτικό τους πάθος που έφταναν στα άκρα. Η μία να ρίχνει βιτριόλι στην κοντοχωριανή της και άλλη να σκοτώνει τα παιδιά της. Η Γεωργία Μπίκα έκανε παρουσιάστριες να κλαίνε στον αέρα με το «δράμα» της, άσχετα αν στο τέλος το δικαστήριο είχε άλλη γνώμη. Οι κατηγορούμενοι είχαν ήδη κριθεί ένοχοι από τα πάνελ που είχαν υποκαταστήσει το σώμα των ενόρκων.

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο Παύλος Χαϊκάλης, ο Γιώργος Κιμούλης, ο Αλέξης Γεωργούλης και ο Κώστας Σπυρόπουλος έγιναν πρωταγωνιστές για τους λάθος (και διαφορετικούς) λόγους. Αν κάποιος έπαιρνε δημόσια το μέρος τους κινδύνευε με τηλε-λιθοβολισμό. Παρουσιάστρια που έκανε στενή παρέα με έναν από αυτούς, χωρίς να μιλήσει ποτέ μαζί του, χωρίς να υπάρχει καμία νομική διαδικασία, πήγε εναντίον του και εκείνος δεν της ξαναμίλησε ποτέ.

Εξώδικα, αγωγές, μηνύσεις, ασφαλιστικά μέτρα, αντίδικοι να τσακώνονται μεταξύ τους σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση και το κοινό να κάνει ταχύρρυθμα δωρεάν μαθήματα νομικής ορολογίας. Η παραβίαση βασικών κανόνων τηλεοπτικής δεοντολογίας απασχόλησε τα αρμόδια όργανα σε ελάχιστες περιπτώσεις. Οι ρεπόρτερ των εκπομπών που μέχρι πριν από λίγο καιρό πήγαιναν στα κοσμικά πάρτι βρέθηκαν να δίνουν κάθε μέρα ραντεβού στην Ευελπίδων. Ψυχαγωγία και Ενημέρωση, έγιναν σαν τα χρωματιστά ρούχα που τα πλένεις κατά λάθος στους 60 βαθμούς.

Την ίδια στιγμή, σοβαροί επιστήμονες διαμαρτύρονταν -αλλά ποιος να τους ακούσει- ότι η υπερπροβολή από τα Μέσα ακραίων περιστατικών όπως οι γυναικοκτονίες και οι παιδοβιασμοί, εκτός από αποστροφή δημιουργούν και μιμητικές συμπεριφορές. Και οι παρουσιαστές να πέφτουν κάθε μέρα από τα σύννεφα κάνοντας παύσεις δραματικές. Υποθέσεις που μέχρι το 2020 απασχολούσαν τα δελτία και τις κοινωνικές εκπομπές (Ζήνα, Τατιάνα, Αγγελική κλπ) έφτασαν στο σημείο να καταλαμβάνουν τις δύο από τις τρεις ώρες των -υποτιθέμενων- lifestyle μαγκαζίνο. Η δικαιολογία πάντα ήταν ότι η κοινωνία αλλάζει, ενώ αυτό που άλλαζε ουσιαστικά ήταν το ραβασάκι της Nielsen.

Παρουσιάστριες και παρουσιαστές άδραξαν την ευκαιρία να αγκαλιάσουν και -κυρίως- να αγκαλιαστούν από ένα κοινό που οι ίδιοι ένιωθαν δεν τους είχε και σε τόσο μεγάλη υπόληψη. Με το 3-2-1 του floor manager τύλιγαν επάνω τους βιαστικά τον μανδύα της δακρύβρεχτης σοβαρότητας και μόλις έδιναν πάσα για διαφημίσεις το γέλιο και η χαρά επέστρεφαν σαν να μην τρέχει τίποτα. Γιατί στην πραγματικότητα, το μόνο που ενδιέφερε όλους αυτούς ήταν τα νούμερα τηλεθέασης και η αποθέωση στο Twitter. Αν το δράμα δεν πουλούσε εκείνη την εποχή, το κοινωνικό τους ενδιαφέρον θα ήταν σαν τον σύντροφο που πάει για τσιγάρα χωρίς να γυρίσει ποτέ.

Οι δικηγόροι εξακολουθούν να είναι και σήμερα από τους πιο περιζήτητους καλεσμένους. Γιατί κατάφεραν να έχουν γίνει πλέον οι ίδιοι το θέ(α)μα. Φωτογραφίζονταν στα πολυτελή τους σπίτια με τις ευτυχισμένες οικογένειές τους, οι παπαράτσι τους απαθανάτιζαν στα σοκάκια της Μυκόνου, πόζαραν με το κουβανέζικο πούρο τους σε κοσμικά καλέσματα. Ζούσαν τον μύθο της διασημότητας και αυτό φυσικά δεν γινόταν μόνο από προσωπική ματαιοδοξία αλλά τους εξασφάλιζε μεγαλύτερη πελατεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση δικηγόρου που όταν εκπροσώπησε μια συγκεκριμένη επιδραστική περσόνα πολλαπλασίασε τον όγκο δουλειάς του μέσα σε λίγες μέρες.

Μέχρι και σήμερα, υπερ-επιτυχημένοι δικηγόροι καλούνται σε εκπομπές για να επιδοθούν στην πιο σκληρή ρητορική μίσους πασπαλισμένη με έπαρση και αλαζονεία. Όσο πιο σκληρή η ρητορική μίσους, τόσο μεγαλύτερη η αναπαραγωγή στα sites, δεν τους νοιάζει να εξευτελίσουν στον αέρα ακόμα και τους οικοδεσπότες, γιατί γνωρίζουν καλά πως, ό,τι και αν τους πουν, «θα πέσουν ξανά στην ανάγκη τους». Και δυστυχώς έχουν δίκιο. Ποιος δεν θυμάται την περίπτωση ανθρώπου που είχε ορκιστεί ότι δεν θα ξανακαλούσε στην εκπομπή του συγκεκριμένο ποινικολόγο αλλά τελικά αναγκάστηκε να υποκύψει πριν τελειώσει καν η σεζόν;

Ναι, λοιπόν, αυτό το φαινόμενο το έθρεψε με στοργή στις φτερούγες του η ελληνική τηλεόραση. Ναι, έχει έρθει η στιγμή οι περισσότεροι παρουσιαστές να σταματήσουν να πέφτουν από τα σύννεφα ειδικά όταν τα φτερά τους είναι κέρινα και η προσγείωση μπορεί να πονέσει πολύ…

Διαβάστε επίσης: O νέος έρωτας της Οικονομάκου, τα ελληνικά του Τάιλερ Μακμπέθ και το «δοκιμαστικό» της Μουτίδου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ