Τον γνωρίσαμε καλά μέσα από την ταινία και τους δυο κύκλους της σειράς «Έτερος Εγώ», την οποία και σκηνοθέτησε, αλλά σίγουρα ακούσαμε από εκείνον και απόψεις που μας εμπνέουν. Ο Σωτήρης Τσαφούλιας είναι ο σκηνοθέτης (και ηθοποιός στη σειρά “Έτερος Εγώ”) που κατάφερε με 3 δημόσιες τοποθετήσεις να μας κάνει να τον χειροκροτήσουμε.

Ο γνωστός σκηνοθέτης το 2004 σκηνοθέτησε την ταινία «Κοινός παρανομαστής» που μεταφέρθηκε στο θεατρικό σανίδι από τον Didier Long (Γάλλο θεατρικό σκηνοθέτη) και έκανε πρεμιέρα στο «Theatre de l’ Atelier» στο Παρίσι, το 2017. Το «Έτερος Εγώ» ήταν η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του ή οποία στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απέσπασε 2 βραβεία: Το Βραβείο Κοινού «Μιχάλης Κακογιάννης» και το Βραβείο Επιτροπής Νεότητας Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης – Καλύτερη Ταινία.

Ακολούθησαν οι δυο κύκλοι της σειράς «Έτερος Εγώ» με τίτλους «Χαμένες Ψυχές» και «Κάθαρσις» και αναμένεται ο τρίτος κύκλος με τίτλο «Νέμεσις». Την περασμένη χρονιά μάλιστα είχε γίνει μεγάλη διαπραγμάτευση με το Netflix, ώστε η σειρά να μπει στη διάσημη πλατφόρμα, κάτι που τελικά δεν έγινε όμως.

Εκτός από τη δουλειά του με την οποία φροντίζει να απασχολεί τα μέσα, ο Σωτήρης Τσαφούλιας έχει κάνει ως τώρα τρεις δημόσιες τοποθετήσεις που μας έκαναν να τον χειροκροτήσουμε. Και σίγουρα είναι ο συνομιλητής που θα θέλαμε όλοι σε μια κουβέντα.

Όσα είπε στις κόρες του για τα revenge porn videos

Μέσα στο Σαββατοκύριακο μιλώντας στην εκπομπή Dot και στη Νάντια Μπουλέ και τον Μίνα θεοχάρη στον ΣΚΑΪ, ο Σωτήρης Τσαφούλιας αναφέρθηκε στο revenge porn που είναι το θέμα των ημερών. Ο ίδιος αποκάλυψε πως έχει ήδη μιλήσει για αυτήν την κατάσταση στις δυο ανήλικες κόρες του, προετοιμάζοντάς της για τους κινδύνους που υπάρχουν, θέλωντας να τις «οχυρώσει».

«Τα παιδιά μας δεν κάνουν σεξουαλική αγωγή, δεν κάνουν οδική συμπεριφορά, κάνουν τον βίο της Αγίας Αικατερίνης και γράφουν 15 σελίδες. Όταν έρθει μπροστά της ο βιαστής, ο ομοφοβικός, ο καταπιεστής, ο δυνάστης, δεν θα ξεφύγει από αυτό. Με όλο το σεβασμό και την αγάπη προς τη θρησκεία μας, ξέροντας για την Αγία Αικατερίνη. Υπάρχει ένα κενό. Η κοινωνία αλλάζει και η παιδεία δεν ακολουθεί», είπε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε και στον τρόπο που μίλησε στις κόρες του για το revenge porn: «Εγώ τους έκανα προχθές μια συζήτηση, ότι μπορεί, αύριο, μεθαύριο, να πέσεις στην παγίδα, όλοι έχουμε πέσει, και ενώ βρίσκεσαι σε μια πολύ προσωπική στιγμή με το αγόρι σου, αυτός να έχει βάλει ένα κινητό κάτω από ένα μαξιλάρι ή σε μια τσάντα που έχει μια τρύπα και να το μαγνητοσκοπήσει και να το βγάλει. Κοίταξε μην πας και μου πηδήξεις από κανένα μπαλκόνι. Δεν έγινε και τίποτα.

Δεν κάνεις κάτι που δεν κάνουν άλλα επτά δισεκατομμύρια άτομα σε όλο τον πλανήτη. Απλά εσένα θα το δούμε εκείνη την ώρα, θα είσαι προσεκτική την επόμενη. Κοίτα μη μου κάνεις καμία ανοησία και με στείλεις φυλακή».

Ο μονόλογος για το #Metoo στο «Πρωινό» του ANT1

Πριν από έναν χρόνο ο Σωτήρης Τσαφούλιας είχε μιλήσει στο «Πρωινό» του ANT1 και στον Γιώργο Λιάγκα και τη Φαίη Σκορδά για το ελληνικό #Metoo και τα θύματά του. Σε έναν απίστευτο μονόλογο που κράτησε 8 περίπου λεπτά ο Σωτήρης Τσαφούλιας έκανε μια από τις τρεις πιο δημόσιες τοποθετήσεις του που μας έκαναν να τον χειροκροτήσουμε.

«Δεν μπορώ να συνέλθω από τη στιγμή που είδα τη συνέντευξη του κύριου Μοθωναίου. Πιστεύω ότι όσοι λένε τα πράγματα, στα οποία θα αναφερθώ άμεσα, δεν ξέρω μήπως θα έπρεπε η συνέντευξη να ξαναπαίξει και αντί να βλέπουμε τον κύριο Μοθωναίο, να βλέπουμε μια φωτογραφία του όταν ήταν έξι ετών για να μπορέσουν να καταλάβουν και αυτοί που δεν καταλαβαίνουν και λένε το «κάτσε φρόνιμα», «δεν ξέρω ποια είναι η κυρία», «στηρίζω μεν τα θύματα αλλά» κ.ο.κ. Είμαι ευτυχής που ξεκινάει όλο αυτό από τον χώρο του θεάτρου, γιατί δεν βλέπουμε τίποτε άλλο από την Αντιγόνη του Σοφοκλή.

Επειδή άκουσα τον όρο “ανθρωποφαγία”, που δεν τον άκουσα στην περίπτωση του Ζακ Κωστόπουλου, δεν το άκουσα όταν γίνονταν καταγγελίες την εποχή που η κοινωνία δεν ήταν έτοιμη. Αν αυτό που κάνετε εσείς τώρα λέγεται τηλεδίκη, το να αυτοϊκανοποιείσαι μπροστά σε μία έντρομη γυναίκα που προσπαθεί με κλάματα στα μάτια να βγει από πόρτες, που έχεις κλειδώσει και εσύ μπροστά σε αυτό το θέαμα όχι μόνο να διατηρείς τη στύση σου, αλλά να φτάνεις και σε κορύφωση αυτό πώς ονομάζεται; Όταν βλέπεις ένα παιδί έξι ετών και γυρνάμε και λέμε ότι παραγράφηκε το αδίκημα αλλά δεν έχει παραγραφεί το δικαίωμα του δράστη να μηνύσει για συκοφαντική δυσφήμιση, το τραύμα στην ψυχή του Μοθωναίου στα πόσα χρόνια παραγράφεται;

Ακούω να μιλάμε για ανθρώπους που φέρονται να έχουν κάνει τις πράξεις αυτές και αποκαλούνται μεγάλοι καλλιτέχνες. Ποιος είναι ο μεγάλος καλλιτέχνης; Δεν υπάρχει μεγάλος καλλιτέχνης αν δεν είναι πρώτα σπουδαίος άνθρωπος. Η ανθρωπιά και η εξέλιξη συμπαρασύρει και το επάγγελμα. Εμένα με μεγάλωσαν με τη φράση αν σέβεσαι τους μεγαλύτερους. Παίρνω μια φράση από την Αντιγόνη, τα έργα πρέπει να μετράς και όχι τα χρόνια.

Ποιο θέατρο κινδυνεύει; Το θέατρο ξεκίνησε το 700 π.Χ. Μετράει 3.000 χρόνια. Ο Λιάγκας και ο Τσαφούλιας, που δεν είναι καλά σαν άνθρωποι επειδή το πάτησαν για 30-40 χρόνια, θα κινδυνέψει το θέατρο από αυτούς; Το θέατρο είναι οι άνθρωποί του. Το ζητούμενο είναι να προσέξουμε τι λέμε απέναντι σε αυτούς, που υψώνουν ανάστημα. Το «κάτσε φρόνιμα», λοιπόν, πρέπει να πάει σε όσους αδυνατούν να διαχωρίσουν το φλερτ από την παρενόχληση, σε αυτούς που απέναντι σε βιασμένες ψυχές και κορμιά αναζητούν ευκαιρίες να ξεθάψουν την καριέρα τους, σε αυτόν που δεν μπορεί να παραδεχτεί το λάθος του και να ζητήσει μια συγγνώμη.

Γιατί τώρα; Άκουσα ότι ένας άνθρωπος που φέρεται να έχει κάνει όλα αυτά θα αποταθεί σε κλινική απεξάρτησης από το σεξ. Εδώ κολλάει το γιατί τώρα. Γιατί δεν αποτάθηκε στην κλινική όταν ένιωσε την πρώτη ορμή; Μετά τον πρώτο βιασμό; Μετά τον δεύτερο, τον τρίτο. Γιατί τώρα; Γιατί αυτό που κάνετε τώρα δεν είναι δίκη, ούτε ανθρωποφαγία. Αυτή τη στιγμή επιτελείται έργο. Γιατί τώρα είναι η στιγμή που η αρχή αδυνατεί να επιβάλλει και να πράξει όσα επιβάλλει η αξία. Και έτσι αλλάζουν οι νόμοι. Αγαπάμε τη δικαιοσύνη, την εμπιστευόμαστε, αλλά φτιάχτηκε από ανθρώπους κι αυτή και είναι ατελής.

Ο σκηνοθέτης που τραυματίζει τον ηθοποιό δεν είναι σκηνοθέτης, είναι οπερατέρ. Καλλιτέχνης δεν είναι επάγγελμα. Καλλιτέχνης είναι η εξέλιξη του ανθρώπου. Ο κύριος Μοθωναίος είναι τεράστιος καλλιτέχνης όχι γιατί ασκεί την υποκριτική, αλλά διότι έχει υποστεί τόση ασχήμια από το ανθρώπινο είδος και ξυπνάει κάθε πρωί και λέει στον εαυτό του ότι αξίζει τη χαρά και δέχεται την αγκαλιά ενός ανθρώπου. Αυτό είναι καλλιτεχνία. Δεν είναι να στέκεσαι στην Επίδαυρο και να τραβάς μονολόγους και να συντονίζονται οι πέτρες. Οι πέτρες και τα σανίδια δεν είναι τίποτα χωρίς τους ανθρώπους. Και τίποτα από όσα έφτιαξε ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι πάνω από τον ίδιο τον άνθρωπο», είπε χαρακτηριστικά.

«Δεν θα μπορούσα να συνεργαστώ με ηθοποιούς που ξεπερνούν τη δική μου ηθική»

Στα μέσα του Γενάρη και λίγο πριν αν ξεκινήσει τα γυρίσματα για τον τρίτο κύκλο του «Έτερος Εγώ», ο Σωτήρης Τσαφούλιας μίλησε στην εκπομπή «Τι λες τώρα» και στον Στέφανο Κωνσταντινίδη, αποκαλύπτοντας πως «δεν θα μπορούσε να συνεργαστεί με κάποιον που ξεπερνά τη δική του ηθική».

«Ένα μεγάλο ζητούμενο για εμένα είναι για ποιο πράγμα κατηγορείται κάποιος. Αν αυτό δεν είναι κάτι αξεπέραστο στ δική μου ηθική. Ό,τι έχει να κάνει με ανηλικα παιδιά και γυναίκες δεν μπορώ να το ξεπεράσω. θα έχει να κάνει με τη Δικαιοσύνη και ξέρουμε ότι η Δικαιοσύνη δεν πράττει πάντα το σωστό, αλλά το νόμιμο. Αυτό είναι μια άλλη κουβέντα. Το να είσαι, όμως, αφοριστικός και να λες έχω καταδικάσει κάποιον, είναι σαν να στερείς από έναν άνθρωπο τη δεύτερη ευκαιρία. Για εμένα η κουβέντα σταματά όταν έχουμε να κάνουμε με παιδικές ψυχές, με ανήλικα αγόρια και κορίτσια».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ