Τα γιορτινά εξώφυλλα, οι νοσταλγικές πόζες πλάι στο στολισμένο δέντρο, οι μικρές πολύτιμες ιδιωτικές στιγμές στα παρασκήνια αλλά και κοντά στους δικούς τους ανθρώπους… Οι πιο λαμπερές μέρες του χρόνου αποκτούσαν ακόμη περισσότερη λάμψη με την ξεχωριστή στόφα των πρωταγωνιστών εκείνης της εποχής.

Τα γιορτινά εξώφυλλα

Ήταν καθαρά γυναικεία υπόθεση τα γιορτινά εξώφυλλα της δεκαετίας του ’60 με τα χριστουγεννιάτικα ντεκόρ, τις αστραφτερές γιρλάντες, τα γκι και τα λαμπερά χαμόγελα. Σπάνια οι εκδότες των περιοδικών φιλοξενούσαν κάποιον άντρα σταρ να εύχεται στο κοινό «Καλά Χριστούγεννα» ή «Καλή Χρονιά» με φόντο ένα στολισμένο δέντρο με πολύχρωμα λαμπιόνια. Οι γυναίκες σταρ είχαν την αποκλειστικότητα. Γυναίκες μυθικές, λαμπερές, υπέροχες, που άφησαν το αποτύπωμά τους στις καρδιές ενός ολόκληρου λαού, όχι μόνο μέσα από τις μοναδικές ερμηνείες τους στο πανί της μεγάλης οθόνης, αλλά και μέσα από τα εξώφυλλα των περιοδικών εκείνης της χρυσής περιόδου, που κι αυτά πλέον είναι πολύτιμα κομμάτια μιας εποχής γεμάτης νοσταλγία για μια Ελλάδα που έφυγε, αλλά άφησε ανεξίτηλα τα σημάδια της στις καρδιές όλων μας.

Τζένη Καρέζη

Φωτογραφήθηκε αρκετές φορές για τα γιορτινά εξώφυλλα εκείνης της εποχής και πάντα της άρεσε να στολίζει χριστουγεννιάτικο δέντρο στο καμαρίνι της μαζί με τους συναδέλφους της που εκείνες τις μέρες έπαιζαν μαζί στο θέατρο. Είναι γνωστό πως η Τζένη ήταν μια πολύ καλή θιασάρχης και αγαπούσε πολύ τους συναδέλφους της. Πάντα χαμογελαστή, δίκαιη και ιδιαίτερα ανοιχτοχέρα. Πάντα μέρες Χριστουγέννων έπαιρνε δώρα σε όλους τους ηθοποιούς του θιάσου της και μετά ακολουθούσε ρεβεγιόν στο σπίτι της με υπέροχα φαγητά που ετοίμαζε η ίδια αλλά και τη βοήθεια της μητέρας της, κυρίας Θεώνης.

Η Τζένη Καρέζη, σε στιγμιότυπο από την ταινία Η Χιονάτη και τα 7 γεροντοπαλλήκαρα, στο χριστουγεννιάτικο εξώφυλλο του Θεατή (1960).

Ζωή Λάσκαρη

Είναι γνωστό πως υπήρξε ένα από τα πιο χαμογελαστά κορίτσια του ελληνικού κινηματογράφου. Δεν έχανε ευκαιρία για γιορτές, χορούς και πάρτι. Αυτές τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς προτιμούσε να πηγαίνει με την παρέα της σε νεανικά κλαμπ και να ξεφαντώνει μέχρι πρωίας. Πολλές φορές πήγαινε κατευθείαν για γύρισμα, χωρίς να διαγράφεται στο πρόσωπό της ίχνος κούρασης, αφού ήταν βέβαια ένα νέο κορίτσι 25 χρόνων. Πάντα σέξι, απόλυτα ελεύθερη ως φύση και ιδιοσυγκρασία, αυθόρμητη και πάντα πρώτη στο γλέντι και τη διασκέδαση. Μια γυναίκα πραγματικά η χαρά της ζωής. Πολλές φορές δυσανασχετούσε όταν η κινηματογραφική της εταιρεία την υποχρέωνε να φωτογραφίζεται τόσο συχνά για τα εξώφυλλα των περιοδικών, που φυσικά την ήθελαν για τα γιορτινά τους τεύχη. Η Λάσκαρη αναμφίβολα υπήρξε μια από τις πιο εμπορικές σταρ στα εξώφυλλα εκείνης της περιόδου.

Το ερωτευμένο ζευγάρι Τόλης Βοσκόπουλος και Ζωή Λάσκαρη την Πρωτοχρονιά του 1973.

Έλλη Λαμπέτη & Δημήτρης Χορν

Οι δυο τους το είχαν για γούρι την εποχή που ήταν ζευγάρι και έπαιζαν μαζί στο θέατρο να στολίζουν παρέα το χριστουγεννιάτικο δέντρο και να ψέλνουν μαζί με τον θίασό τους τα κάλαντα, μοιράζοντας σε όλους τρίγωνα κάθε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά. Έχουν μείνει ιστορικά τα πάρτι που διοργάνωναν στο θέατρο, καλώντας όλη την κοσμική Αθήνα και γλεντώντας μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Κάκια Αναλυτή

Υπήρξε μια από τις πιο δημοφιλείς πρωταγωνίστριες του ελληνικού σινεμά. Φωτογραφήθηκε αρκετές φορές για τα γιορτινά εξώφυλλα της δεκαετίας του ’60 κι εκείνο που πάντα θυμόταν με συγκίνηση ήταν πως ο γάμος της με τον επίσης αγαπημένο και δημοφιλή Κώστα Ρηγόπουλο έγινε ανήμερα των Χριστουγέννων. Εκείνη την εποχή όμως ο Ρηγόπουλος έπαιζε με τον θίασο της κυρίας Κατερίνας στην Πάτρα. Για να παντρευτούν, λοιπόν, πήρε το τρένο για να έρθει να συναντήσει τη νύφη και να επιστρέψει στα επαγγελματικά του καθήκοντα αμέσως μετά το μυστήριο. Ωστόσο λόγω μιας καθυστέρησης του τρένου κινδύνεψε να ακυρωθεί ο γάμος. Ο γαμπρός τελικά εμφανίστηκε στην εκκλησία με το σμόκιν της παράστασης, αφού ήρθε κατευθείαν από το θέατρο και ο γάμος πραγματοποιήθηκε με μια μικρή καθυστέρηση. Ωστόσο ήταν ένας από τους πιο πετυχημένους καλλιτεχνικούς γάμους, αφού το ζευγάρι έμεινε μέχρι το τέλος της ζωής τους αχώριστο.

Η Κάκια Αναλυτή με την κόρη της Ζωή Ρηγοπούλου τα Χριστούγεννα του 1960.

Ντίνος Ηλιόπουλος

Από τους πιο δημοφιλείς κωμικούς του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, αγαπούσε ιδιαίτερα τα Χριστούγεννα και μέχρι την εποχή που απέκτησε τη δική του οικογένεια και τις λατρεμένες κόρες του Εβίτα και Χίλντα οργάνωνε μεγάλα κοσμικά ρεβεγιόν στο θέατρο όπου ήταν θιασάρχης και μετέτρεπε τη σκηνή σε πίστα για χορό, τραγούδι και ξεφάντωμα μέχρι πρωίας. Οι καλεσμένοι του ήταν πάντα αγαπημένοι συνάδελφοι, αλλά και από τον χώρο της πολιτικής και της δημοσιογραφίας. Όταν όμως απέκτησε τις κόρες του, του άρεσε πλέον να γιορτάζει στο σπίτι του μαζί τους, στολίζοντας το πατροπαράδοτο έλατο, τρώγοντας οικογενειακά και παίζοντας επιτραπέζια παιχνίδια και 31.

Μίμης Φωτόπουλος

Την Πρωτοχρονιά του 1947 έγινε πατέρας για πρώτη φορά. Το χαρμόσυνο αυτό γεγονός τον βρήκε στο θέατρο Rex, τη στιγμή που έκοβαν την πίτα με όλο τον θίασο. Η Άννα, η πρώτη κόρη του, γεννήθηκε την 1η Ιανουαρίου1948 κι έκανε πολύ ευτυχισμένο τον δημοφιλή πατέρα της. Αποβραδίς το ζευγάρι είχε αποδεχτεί την πρόταση του Κώστα Μουσούρη να αλλάξουν τον χρόνο μαζί στο θέατρό του – συνήθιζε να καλεί όλο το ελληνικό θέατρο για Πρωτοχρονιά κοντά του. Τότε έπιασαν οι πόνοι τη γυναίκα του Μαργαρίτα. Μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο μαιευτήριο και την επομένη, όταν ο Μίμης έπρεπε να βρίσκεται στο θέατρο για τη διπλή παράσταση της ημέρας, εκείνη γέννησε. Ο ίδιος είχε πει: «Την Πρωτοχρονιά, τη στιγμή που κόβαμε την πίτα στο Rex, μου ανήγγειλαν πως έγινα “πατέρας κορασίδος”. Τα θηλυκά άρχισαν να αποκτούν πλειοψηφία στην οικογένεια. Καιρός όμως ήταν πια να αποκτήσω και κόρη εκ του φυσικού να με πιλατεύει στη ζωή, μια που έως τότε με είχαν πιλατέψει τόσες και τόσες κόρες στη σκηνή, γιατί από 20 χρόνων έπαιζα τους πατεράδες».

Γεωργία Βασιλειάδου

Υπήρξε μια σπουδαία κωμικός που άφησε εποχή με τους κινηματογραφικούς ρόλους της και την τόσο χαρακτηριστική φιγούρα της. Ωστόσο η ίδια είχε ταλαιπωρηθεί για αρκετά χρόνια στο θέατρο μέχρι να γίνει δημοφιλής και κοσμαγάπητη μέσα από τον κινηματογράφο. Όσο κι αν πέτυχε, όσο κι αν απέκτησε φήμη και χρήματα μεσόκοπη πια, ποτέ δεν ξέχασε κάποια Χριστούγεννα στα νεανικά της χρόνια που τα είχε περάσει εντελώς μόνη και ξεχασμένη από συγγενείς και φίλους. Η ίδια είχε πει: «Τα πρώτα χρόνια της θεατρικής μου ζωής καθόμουν σε μια κουζίνα που η σπιτονοικοκυρά μου το είχε νοικιάσει για δωμάτιο. Τη νύχτα με άγριο χειμώνα πήγαινα με τα πόδια από τη Νέα Ιωνία στο Ηράκλειο γιατί το λεωφορείο δεν έφτανε έως εκεί. Με βροχή, με κρύο, με χιόνι, μετά το θέατρο έπρεπε να κάνω αυτή τη διαδρομή. Με έπιανε το παράπονο κι έκλαιγα μέσα στη μαύρη νύχτα και ζητούσα να με λυπηθεί ο Θεός και να με βοηθήσει. Στα πρώτα χρόνια της καριέρας μου τα Χριστούγεννα ήταν φοβερά. Κανείς άλλος δεν θα πέρασε χειρότερα. Θυμάμαι ότι όλο κι όλο υπήρχε στο σπίτι μου ένα κομμάτι ξερό ψωμί. Έξω χαλούσε ο κόσμος από το χριστουγεννιάτικο γλέντι κι εγώ κλαίγοντας έτρωγα το ξεροκόμματό μου, έχοντας την ελπίδα μου στον Θεό. Αγωνίστηκα σκληρά και πέτυχα στη ζωή μου. Σήμερα μπορώ να περάσω όπως επιθυμώ τα Χριστούγεννα. Μα εκείνη την κρύα κουζίνα και το ξεροκόμματο που με αυτό προσπαθούσα να ξεγελάσω την πείνα μου δεν πρόκειται ποτέ να τα ξεχάσω». Τα χρόνια βέβαια άλλαξαν και η Βασιλειάδου απέκτησε σύζυγο, οικογένεια και εγγόνια. Τα επόμενα Χριστούγεννα της ζωής της ήταν Χριστούγεννα χαράς και ευτυχίας δίπλα στην αγαπημένη οικογένειά της, την κόρη της Φωτεινή, τις δύο εγγονούλες της, Τζίνα και Κατερίνα, και τον σύζυγό της Κώστα.

Ρίκα Διαλυνά

Η Ρίκα Διαλυνά αρκετές φορές χάρισε το φωτεινό χαμόγελό της για το κόνσεπτ ενός χριστουγεννιάτικου εξωφύλλου. Ιστορική έχει μείνει η φωτογράφιση που έκανε για την κινηματογραφική της εταιρεία για διαφημιστικούς λόγους καλωσορίζοντας το 1960 σε ασπρόμαυρους τόνους, αλλά με πολύχρωμες ευχές.

Ελένη Ανουσάκη

Η αγαπημένη των εξωφύλλων από τα πρώτα χρόνια της καριέρας της υπήρξε μια από τις πιο πετυχημένες ενζενί της μεγάλης οθόνης. Αρκετές φορές η δροσερή παρουσία της και το ζεστό χαμόγελό της στόλισαν τα γιορτινά τεύχη με χριστουγεννιάτικο ντεκόρ ως νεανικό style icon της εποχής.

Κώστας Βουτσάς

Ο λαοφιλής ηθοποιός, αγαπητός σε όλες τις ηλικίες και τις κοινωνικές τάξεις, με μια ζωή γεμάτη και σημαντική καλλιτεχνική πορεία, υπήρξε η χαρά της ζωής. Του άρεσε πάντα τις μέρες των γιορτών να κάθεται στο οικογενειακό τραπέζι με τις τρεις κόρες του και να μοιράζονται ευχές και δώρα. Ιδιαίτερα όταν απέκτησε και τον μονάκριβο γιο του Φοίβο, οι γιορτές απέκτησαν ένα καινούριο νόημα για εκείνον. Τα ρεβεγιόν, τα δώρα και οι ευχές είχαν μια ξεχωριστή σημασία.

Ο Κώστας Βουτσάς, η Έρρικα Μπρόγιερ και η κόρη τους Σάντρα τα Χριστούγεννα του 1970.

Νόρα Βαλσάμη

Ήταν το ιδανικό κορίτσι από το πανί της μεγάλης οθόνης για να στολίζει τα εξώφυλλα των περιοδικών. Το χαμόγελό της εξέπεμπε τέτοια δροσιά και γλύκα που την έκανε ένα από τα πιο δημοφιλή cover girls της εποχής. Το πρώτο εξώφυλλό της ήταν στο περιοδικό ΑΛΦΑ τα Χριστούγεννα του 1964, με τη Νόρα ντυμένη Claus girl, άγνωστη ακόμη στο ευρύ κοινό, για αυτό και δεν αναγράφεται το όνομά της στο εξώφυλλο. Αυτό βέβαια δεν την εμπόδισε να γίνει μια από τις πιο περιζήτητες πρωταγωνίστριες για τα εξώφυλλα των περιοδικών. Αρκετές φορές επίσης πόζαρε για τα γιορτινά τεύχη χαρίζοντας το χαμόγελο και τις ευχές της στους πολυπληθείς θαυμαστές της.

Η Νόρα Βαλσάμη στο πρώτο εξώφυλλο της καριέρας της, ως Claus girl, στο περιοδικό ΑΛΦΑ, τα Χριστούγεννα του 1964.

Έλενα Ναθαναήλ

Η επιτομή του αριστοκρατικού στυλ με την ψιλόλιγνη κορμοστασιά, τη μελαχρινή εύθραυστη ομορφιά και τα χαρακτηριστικά εκφραστικά μάτια της, αποτυπώθηκε πάμπολλες φορές στα γιορτινά εξώφυλλα του ’60, ντυμένη πάντα με ένα πολύ προσωπικό γούστο, που έμοιαζε σαν Ελληνίδα θεά. Η Ναθαναήλ ήταν σίγουρα από τις γυναίκες που ξεπέρασαν την εποχή τους. Μια ηθοποιός που κατέκτησε γυναίκες και άντρες με το μελαγχολικό σχεδόν παίξιμό της και το αλαβάστρινο πρόσωπό της. Έτσι κατέκτησε και τον Γερμανό σκηνοθέτη Ραλφ Τίλερ, όταν την είδε στο πρώτο εξώφυλλό της στις Εικόνες και την έβαλε να πρωταγωνιστήσει σε μια γερμανική ταινία με τίτλο Το αίμα των Βελσβούγκεν.

Μια από τις αγαπημένες σταρ των γιορτινών τευχών ήταν και η Έλενα Ναθαναήλ (1968).

Αλίκη Βουγιουκλάκη

Την πρωτοκαθεδρία στα γιορτινά εξώφυλλα κρατούσε σταθερά η εθνική μας σταρ. Όλα τα περιοδικά της εποχής μέρες Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς επέλεγαν το λαμπερό χαμόγελο της Αλίκης να εύχεται στους αναγνώστες τους «Καλά Χριστούγεννα» και «Ευτυχισμένο το νέο έτος». Πότε φωτογραφημένη δίπλα σε ένα στολισμένο δέντρο, πότε κρατώντας ένα ποτήρι σαμπάνια και πότε ντυμένη ως Claus girl, χαμογελούσε σκορπώντας μηνύματα χαράς και αισιοδοξίας για το κοινό, που κυριολεκτικά τη λάτρευε. Και οι πωλήσεις των περιοδικών στα ύψη. Αργότερα τα χριστουγεννιάτικα εξώφυλλα με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, όταν παντρεύτηκαν, και λίγο μετά με τον μικρό Γιαννάκη ήταν τα πιο εμπορικά ever.

Διαβάστε περισσότερα στο περιοδικό ΟΚ! που κυκλοφορεί με Τα Νέα Σαββατοκύριακο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ